zondag 1 mei 2016

Concertverslag King Of The World

Te weinig publiek voor een avond geweldige muziek

Zaterdagavond 30 april kwamen naar schatting ongeveer honderd muziekliefhebbers uit Ulft en omstreken naar de DRU Cultuurfabriek voor het concert van de bluesrockband King Of The World (kortweg KOTW).

the Heat

De avond begon met de Arnhemse bluesrockband The Heat die een uitstekend visitekaartje afgaf. Het is een band zoals we die in de afgelopen jaren wel vaker hebben gezien en gehoord, bestaande uit drummer, bassist, gitarist-zanger en organist-zanger-mondharmonicaspeler. Het orgel was een Philicorda of vergelijkbaar, zoals veel gezinnen die in de jaren zestig en zeventig thuis hadden staan.

King Of The World

Het is teleurstellend dat KOTW, in 2014 al uitgeroepen tot Beste Bluesband van Nederland en alle vier bandleden als beste op hun instrument, zo weinig publiek trok. Na een half uurtje pauze was het dan eindelijk tijd voor KOTW. Gelukkig trokken de muzikanten zich niets aan van de matige opkomst en begonnen hun daverende optreden met Messing With My Mind, gevolgd door Murder In The First Degree. Zanger Ruud vertelde blij te zijn dat ze in deze mooie zaal mochten optreden.

Fokke de Jong

Doorgaans zit de drummer van een band in het midden van het podium en wat verder van de rand af. Bij KOTW is dat anders, Fokke de Jong (die velen nog kennen als jarenlange drummer van Normaal) zit helemaal links vooraan op het podium. Naast hem staat zanger-bassist Ruud Weber (bekend van de band van de Engelse topgitarist Snowy White), rechts van hem staat gitarist Erwin Java (die ruim 25 jaar naast Harry Muskee gitaar speelde in Cuby+Blizzards en daarvoor korte tijd in de band van Herman Brood; hij werd ooit bekend als gitarist van de Groningse rockband White Honey, met zangeres Hanneke Kappen) helemaal rechts zit toetsenist Govert van der Kolm (die veel binnen- en buitenlandse acts heeft begeleid) te midden van zijn toetseninstrumenten (Hammond orgel, elektrische piano, synthesizers).

Govert van der Kolm

Helaas bleven de meeste bezoekers vrij ver van het podium staan. Vandaar dat Ruud op een gegeven moment vraagt of iedereen twee stappen naar voren wil doen, want volgens hem zien ze vrijwel niemand staan. Dit heeft enig succes. Overigens is het publiek behoorlijk enthousiast en wordt er veel meegeklapt en bij de bekendere songs zelfs meegezongen. Eén bezoeker toont zich behoorlijk fanatiek; aan zijn bedrukte T-shirt is te zien waarom: hij is de vader van bassist Ruud!

Erwin Java

KOTW speelde songs van beide studio-cd’s, zoals Let’s Get Stoned en verschillende nieuwe songs, die naadloos in het repertoire passen. Uiteraard kon het prijsnummer van de debuut cd, tevens de titelsong daarvan, Can’t Go Home dus, niet ontbreken. Het is de enige song die door Erwin wordt aangekondigd. Deze is geschreven na het overlijden van Harry ‘Cuby’ Muskee en aan deze legendarische Drentse bluesman opgedragen. Omdat er de laatste tijd nogal wat bekende muzikanten zijn overleden, is de song ook voor onder meer David Bowie en Prince. Wat volgde was een spetterende uitvoering van Can’t Go Home, waarin Erwin een werkelijk fenomenale gitaarsolo speelt, die bij ondergetekende kippenvel opleverde.

Tijdens een lange keyboardsolo liet Govert horen waartoe hij allemaal in staat is met al zijn toetseninstrumenten. Op een gegeven moment ging hij zelfs op het keyboard van zijn Hammond zitten en daarna bespeelde hij het orgel zelfs met een van zijn voeten!

Ruud Weber

Na Better Luck Next Time en Broke And Lonely is het concert afgelopen. Maar het luid applaudisseren en ‘we want more’ roepen heeft succes, want de mannen komen snel weer terug. Ze spelen Life In The Fast Lane van Eagles, om de overleden Glenn Frey te eren. KOTW maakt hier echt een eigen versie van. Tenslotte speelden de mannen nog een tweede toegift, Little By Little (Simon Wells), waarmee de band het publiek nog flink aan het meezingen kreeg.

Kort na het optreden gingen de vier mannen naar de stand met cd’s, vinyl en T-shirts om iedereen die dat wilde het e.e.a. te signeren. Veel tijd hiervoor had KOTW niet, want zondagochtend om 8 uur moesten de mannen van Schiphol vertrekken om later op de zondag in het Amerikaanse Cincinnati te arriveren, waar onder leiding van de Nederlandse topproducer Erwin Musper (o.m. Anouk, Mick Jagger, Van Halen en Scorpions) de vierde cd wordt opgenomen. Maar voordat de mannen vertrokken was er nog even tijd om te poseren!

Tekst en foto’s: Harry Pater